dinsdag 3 juni 2014

100 dingen minder


Een zak vol oude strips. Een chocoladefontein. Een externe harde schijf. Een paar kookboeken. Marokkaanse theeglaasjes. Een oude herenfiets. Een naaimand. Een picknicksetje. Vier winkelzakken vol met kleren. Een tuinboek. Zes jongleerballetjes. Drie geëmailleerde Chinese kommetjes. Nog meer boeken. Een fruitschaal. Een doos met microscopiedingen. Vier dipsaus kommetjes. Ongebruikte postkaarten. Tekenschriftjes. Een adresboekje ...

Spullen in de kast zien staan die ik niet regelmatig gebruik maakt me altijd een beetje knorrig en triest. Langs de ene kant vind ik het zo zonde dat ze er maar voor Piet Snot bij staan. Langs de andere kant praten ze me op nogal agressieve wijze een lelijk schuldgevoel aan en dat geeft weer onnodige stress, alsof ze allemaal in koor staan te schreeuwen 'Hé, troela, verwaarloos mij eens niet! Gebruik mij! Gebruik mij! Gebruik mij dan toch!'. Een beetje à la Belle en het Beest, maar niet heus. En ten derde zorgen ze ook wel behoorlijk voor rommel en wanorde in huis, en dat is niet zo mijn ding.

En dus ging een deel weg naar vrienden en kennissen. In ruil voor een flesje wijn, of een reep chocola, of zelfs een dagje klussen.

Onze zakken met versleten kleren gingen naar de H&M 'reduce waste' actie. Waarom niet naar de kleding container? Omdat ik dat een tof initiatief vind van deze grote modeketen, waar andere winkels gerust een voorbeeld aan zouden mogen nemen. Omdat de H&M dichterbij is voor mij dan de kleding container, en ook wel een beetje omdat de kleding container je geen -10% korting bon op je volgende aankoop geeft. Ahja, zo ben ik dan weer wel.

Een deel van onze minder fraaie en eerder saaie oude spullen ging naar de Kringloopwinkel.

En toen ik nog andere makkelijke oplossingen zocht om van onzen ouwen brol af te geraken, kwam ik via een vriendin Freecycle Gent tegen. Een pagina waar ge gratis gerief kunt aanbieden, maar ook zoekertjes plaatsen. Zo raakte ik onder andere oude postkaarten, vulpen vullingen, kartonnen doosjes, waslijnkoord, wat juwelen en accessoires kwijt. Ik doorzocht ook eens onze voorraadkast en deed een aantal zaken die hier eigenlijk nooit gegeten worden de deur uit via Voedingsketen Gent. Zo kwam ik ook nog langs Ruilen Gent en Planten ruilen Gent.
Vooral die laatste pagina doet mij al ongeduldig uitkijken naar volgend tuinseizoen (kind, doe nu niet onnozel, het tuinseizoen van dit jaar is nog niet eens halfweg). Planten ruilen, dat vind ik namelijk een feestelijke affaire. Zelf gaf ik onlangs een baby peterselie weg, een paar pompoenplantjes, courgettes en komkommers en ook nog heel veel zaadjes. Uit een heel andere hoek werd dat beloond met drie Echinops sphaerocephalus wortelstekken (allez, of kogeldistel voor de gewone sterveling onder u) die intussen de voortuin sieren.

Het is een work in progress natuurlijk, maar intussen zijn er al meer dan 100 voorwerpen de deur uit. Ongelofelijk hoe snel dat gaat, en ook ongelofelijk hoeveel dingen een mens in huis heeft die hij eigenlijk helemaal niet gebruikt. Ongelofelijk hoeveel dingen zich toch verzamelen onder je dak, zelfs als je al jaren een bewuste consument bent/probeert te zijn.
Het leuke aan ruilen en weggeven vind ik dat ge er andere mensen wel nog heel blij mee kunt maken. Zoals de jongen die het muggenapparaatje kwam ophalen in ruil voor een grote zak vers fruit en me achteraf nog een bedankje stuurde. Of het meisje dat elfenpostkaartjes van me kreeg, waarover ze heel enthousiast vertelde dat ze een cadeautje waren voor haar beste vriendin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten