dinsdag 18 februari 2014

Dans la fenêtre



Erwtenscheuten! Zoals u hier al kon lezen, één van de tofste dingen om te groeien. Vorige zomer zaaide ik er regelmatig een rijtje van in de tuin, maar tijdens de winter wanneer er niets anders groeit, kunt ge erwtenscheuten ook kweken op u vensterbank. Ik dacht slim te zijn en te proberen op watten te zaaien, maar dat werd geen oorverdovend succes, dus toch maar in aarde gedaan.

In stappen:
  1. Koop een doos gedroogde erwten in de supermarkt (tenzij ge er nog in de kast hebt staan, ahja!)
  2. Week de erwten (geen spliterwten want daar groeit niets meer uit) 24 uur in water
  3. Neem een potje (alles van een aardewerken bloempot tot een champignonbakske met een paar gaatjes in werkt) en vul dat voor 2/3 met tuinaarde
  4. Leg de voorgeweekte erwtjes bovenop de aarde, lekker dicht bij elkaar. Omdat ge de scheuten gaat oogsten voor de plantjes heel veel voedingsstoffen nodig krijgen om groot en sterk te worden, is dat geen erg als er sprake is van lichte overbevolking in uw chapignonbakske
  5. Afdekken met nog een cm tuinaarde
  6. Regelmatig water geven
  7. Na 2-4 weken lekker opeten (afknippen boven de twee onderste blaadjes, dan groeit er weer een nieuw scheutje aan en kunt ge meerdere keren oogsten van hetzelfde zaaisel)
  8. Herhaal vanaf stap 1
     
Bij stap zeven ziet dat er dan ongeveer zo uit:


En hoe smaakt dat dan?
Naar verse erwtjes. Naar de lente. Superlekker bij een salade, of om in de soep te doen, of om pesto van te maken, of als garnering bij pretty much everything.

Overigens ontdekte ik recentelijk ook dat de scheuten van kapucijners, tuinbonen en kikkererwten ook allemaal eetbaar zijn, dus ik heb weer plannen! (Zouden kikkererwtenscheuten dan ook naar kikkererwten smaken, vraag ik mij af?)

Voor iedereen die nog een uitgebreide zaaihandleiding wil, klik hier en/of hier.


2 opmerkingen:

  1. wat een heerlijk idee, misschien ga ik het ook maar eens proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik kan het zeker aanbevelen! veel tijd neemt het niet in beslag en het is ook een vrij goedkope manier om deze tijd van het jaar lekker fris groen op je bord te krijgen! van 1 kopje erwten krijg je ongeveer 250 g 'sla' en als je ze niet helemaal afknipt, maar net boven de twee onderste blaadjes groeien ze weer aan en kun je nog eens oogsten. een kilo erwten/kapucijners kost ongeveer 1 à 1,20 euro, en daar krijg je best veel kopjes uit :) een zakje sla uit de winkel van 250 g kost al gauw 1 euro.

      Verwijderen