dinsdag 7 januari 2014

Papier (niet) hier


Oud papier. Daar hebben we naar mijn goesting veel te veel van. Ook al doen we al heel wat om het binnen de perken te houden.
  1. Achterkantjes van bedrukt papier en enveloppen gebruiken we als boodschappenlijstjes en to-do lijstjes.
  2. Allerlei oud papier wordt gebruikt om zakjes voor zelf geoogste zaden mee te maken.
  3. Papieren zakjes uit de biowinkel nemen we terug mee bij het boodschappen doen en gebruiken we opniew tot ze helemaal op zijn.
  4. Eierkartons gaan terug naar de boerderij waar ze opnieuw gebruikt kunnen worden.
  5. Karton hergebruiken voor knutselprojecten.
  6. Wc-rolletjes worden in het voorjaar gebruikt om bonen in te zaaien.
Nog zo'n voorbeeld van een recycleer-knutselproject? Voor het 'grote Kerstfeest' maakte ik menu-kaarten.  Daarvoor gebruikte ik geen gerecycleerd papier, maar het is wel zo zonde om dit papier met, al zeg ik het zelf, een zeer leutig patroontje zomaar weg te gooien. Na het feest verzamelde ik dus de menukaartjes en nam ze netjes weer mee naar huis.

Nu liggen ze in vierkantjes gesneden in mijn doos met inpakpapier enzo. Volgend jaar worden dat kleine kaartjes waar de naam van de gelukkige die het pakje krijgt op kan.
Dat zijn zo onnozelheden waar ik een heel tevreden gevoel van krijg. Soms.


Maar, wat nog beter kan?


  1. We hebben een NEE-JA sticker op de brievenbus, maar vanaf volgende week wordt dat een NEE-NEE sticker. Dan zijn we eindelijk van die vervelende buurtkrant af.
  2. Verder bestaat ons papierafval voor een groot deel uit theedoosjes en zakjes van apart verpakte builtjes. Ik wil een extra inspanning gaan doen om vanaf nu losse thee te gaan gebruiken. Voor onze zwarte thee doen we dat al een tijdje, maar vorige week heb ik ook losse rooibos en groene thee besteld.



Nu, zoals je ziet zit de thee wel in plastic verpakking. En dat vind ik maar helemaal niets. Ik mailde de klantendienst van het bedrijf waar ik ze kocht hierover, en kreeg volgend vriendelijk antwoord terug:
"De producten worden verpakt in PET potten/zakken. Wij hebben voor deze verpakking gekozen om de volgende redenen;
  • Deze verpakking verhoogd het gebruiksgemak
  • Veilige verpakking, die geschikt is voor vrijwel alle producten. Bevat geen BPA en voldoet aan de strengste richtlijnen voor verpakkingen voor voeding
  • De milieu-impact is zeer beperkt (na glazen verpakking met statiegeld de kleinste ecologische voetafdruk, beter dan glazen verpakking zonder statiegeld)
  • Kleine kans op beschadigingen van zowel de verpakking als het product tijdens het verzenden"
Voorlopig leg ik me er maar bij neer. Ook al heb ik heel veel moeite met plastic op het vlak gezondheid. Maar in elk geval is dit veel minder verpakking dan een theebuiltje in een papieren zakje in een kartonnen doosje in een plastic velletje.  Intussen houd ik mijn ogen open voor een goeie supplier van thee in alternatieve verpakking.
Tips zijn altijd welkom.


2 opmerkingen:

  1. Ook hier is een nee nee sticker, kopen we zo min mogelijk overbodigheden. Maar als je in de winkel kijkt is dit soms wel heel lastig...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja klopt. soms begrijp ik daar helemaal niets van! wij doen wel erg ons best met eigen tassen meenemen, plastic zakken hergebruiken, zoveel mogelijk onverpakte verse groente en fruit, zo min mogelijk voeding in blik (enkel olijven en tomaten), pakken en plastic flessen komen er eigenlijk niet meer in sinds we melk op de boerderij halen in statiegeldflessen... maar het blijft toch nog altijd een hele boel bij elkaar!

      Verwijderen