dinsdag 18 juni 2013

Zevenblad-zalm quiche



Zoals misschien al duidelijk was uit de redelijke overvloed waarmee het op deze blog ter sprake komt, zitten wij in de tuin met overenthousiast zevenblad. Eén van onze taktieken om het een beetje onder controle te houden is OPETEN. Het is wel lekker. De smaak lijkt een beetje op peterselie. Of spinazie met wat meer pit. Mijn ventje kijkt er in elk geval altijd naar uit als ik hem vertel dat er weer zevenblad op het menu staat. Momenteel eten we het bijna wekelijks, geloof ik!

Dus, zoals beloofd, hier het recept voor de zevenblad-zalm quiche.
  • 1 vergiet zevenblad, gewassen en van steeltjes ontdaan
  • 200 g gerookte zalm
  • 100 g geraspte kaas
  • 1 ajuin, fijngesnipperd
  • 6 eieren
  • 2 eetl rozijnen
  • peper
  • boter (om de ajuin te fruiten en de taartvorm in te vetten)
  • optioneel: bladerdeeg taartbodem
Fruit de ajuin in wat boter in een ruime pan, en gooi daar het zevenblad bij. Zet een deksel op de pan en laat het zevenblad slinken boven een laag vuur. Snij ondertussen de gerookte zalm in reepjes, en klop de eieren. Meng alle ingredienten onder de eieren. Vet een taartbodem in en giet het beslag erin. Wie wil kan natuurlijk altijd een lekker stukje bladerdeed in de vorm leggen, maar bij ons is dat alleen voor feestelijke gelegenheden.
Ongeveer een half uurtje op 200°C en klaar smullen maar!



5 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Het was erg lekker! Ik kan me trouwens voorstellen dat het met spinazie of zelfs rucola net zo lekker smaakt! :)

      Verwijderen
  2. Ziet er lekker uit. Jammer genoeg is het zevenblad uit onze tuin verdwenen. Het is te zeggen, onze varkens zijn er ook dol op en hebben alles opgegeten en zelfs de wortels opgegraven om te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel goed om weten dat varkens ook de wortels opeten :) Dat komt later misschien ooit nog van pas!

      Verwijderen
  3. Vraag me niet hoe het komt, maar ik heb totaal geen zevenblad in mijn tuin, en nu maar snel hout vasthouden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen